18 april 2018
In
Algemeen
Door
Nico den Dulk
Hoe zorgen we ervoor dat innovatie ook voor cliënten met een (licht) verstandelijke beperking de kwaliteit van leven verbetert? Met deze uitdaging begonnen we maandag 9 april samen met een team bevlogen #Middinnovators van zorgorganisatie Middin aan de VGHackathon 2018. Een uniek initiatief: eenendertig organisaties uit de VG-sector gingen een week lang aan de slag met uitdagingen en problemen waar cliënten met een verstandelijke beperking tegenaan lopen.
De 3 belangrijkste lessen van de VGHackathon om samen mét cliënten met een verstandelijke beperking te innoveren:
1. Niet voor maar mét vg-cliënten ontwikkelen
Je hoort vaak de term ‘co-creatie’ voorbijkomen, maar kun je ook daadwerkelijk samen met cliënten ontwikkelen en ontwerpen? Het unieke van de VGHackathon-aanpak is dat de ontwikkeling niet van bovenaf gestuurd werd, maar dat cliënten zelf tijdens alle fases van het proces participeerden als volwaardige deelnemers. Van de selectie van het onderwerp tot het uiteindelijke ontwerp, steeds waren er cliënten bij betrokken. Tijdens de hackathon hebben we met een hecht team van cliënten en professionals in vier dagen meer bereikt dan vaak na een jaar vergaderen en brainstormen met werkgroepen en deskundigen tot stand wordt gebracht.
2. Laat vg-cliënten zelf een onderwerp aandragen waar ze dagelijks tegenaan lopen
Eten is belangrijk, of je nou een verstandelijke beperking hebt of niet. Bedenken waar je trek in hebt, samen of alleen boodschappen doen, je lievelingsgerecht koken en natuurlijk samen eten en bijkletsen over je dag. Eten is zoveel meer dan voedsel tot je nemen. Zeker voor iemand met een beperking die op een woongroep woont is het een belangrijk deel van de dagbesteding. Toch is het juist voor deze groep vaak niet het hoogtepunt van de dag. Als iemand anders voor jou beslist wat je gaat eten, als je keuze beperkt is door geld of onenigheid of als je niet zelfstandig boodschappen kunt doen, kunnen de frustraties en conflicten rondom eten behoorlijk oplopen. Juist voor deze groep cliënten, voor wie toch al veel wordt beslist, is dit een gemis.
Dat kwam ook duidelijk naar voren uit een enquête die zorgorganisatie Middin onder haar cliënten hield om een probleem te kiezen voor de VGHackathon 2018. Met deze vraag begonnen we maandag 9 april aan de VGHackathon: hoe kunnen we ervoor zorgen dat cliënten met een (licht) verstandelijke beperking zelfstandig boodschappen kunnen doen? Bestaande apps zijn te complex voor deze groep en begeleiders zijn elke dag minstens een uur kwijt om mee te gaan naar de supermarkt. Als je daar een praktische oplossing voor bedenkt, kan er dagelijks per woongroep een uur extra tijd aan zorg besteed worden. Dat levert direct voordeel op voor de organisatie, wat uiteindelijk ten goede komt aan de kwaliteit van leven van cliënten.
3. Wees niet bang voor simpele oplossingen
Mensen denken bij innovatie vooral aan ingewikkelde applicaties. Maar we merken dat juist eenvoudige, laagdrempelige oplossingen meer kans maken om daadwerkelijk gebruikt te worden, zeker bij cliënten met een (licht) verstandelijke beperking. Toen we aan de VGHackathon begonnen wisten we nog niet wat we zouden ontwikkelen, of het een kaartset of een app zou worden, alleen het probleem was duidelijk.
Het prototype van de Zelfshopper-app dat we uiteindelijk samen met cliënten hebben ontwikkeld is zó simpel geworden dat het misschien moeilijk is om de meerwaarde ervan in te zien. Zeker als je bedenkt dat er vergelijkbare apps zijn, zoals bijvoorbeeld Appie van Albert Heijn, die veel meer mogelijkheden gratis aanbieden. Helaas blijkt Appie voor veel cliënten te gecompliceerd en is juist een simpele app voor hen de oplossing.
Als je je hele leven lang elke dag afhankelijk bent van anderen kan zo’n eenvoudige app voor jou het verschil maken als deze ervoor zorgt dat je zelfstandig naar de supermarkt kunt gaan. Eigen regie is niet alleen meebeslissen over wat je eet, maar ook zelf ingrediënten zoeken en afrekenen of een praatje maken met de caissière.
De ervaringen met het prototype zijn zo positief dat niet alleen Middin maar ook twee andere zorginstellingen zich hebben gecommitteerd om door te gaan met de ontwikkeling van de Zelfshopper. Niet alleen voor, maar juist ook mét cliënten willen wij graag verder ontwikkelen om ervoor te zorgen dat iedereen straks zelf boodschappen kan doen!
Bedankt Gerard, Bart, Silvia, Ton, Jan, José, Irma, Marion, Brigit, Yvonne, Arnoud, Nelleke en Brigitte van het team #Middinnovators en alle medewerkers van Middin rondom voor een inspirerende en onvergetelijke week!
Bekijk hier de pitch van teamcaptain José Kroezen tijdens de demoday van de VGHackathon 2018.